Jeg har fått sparken. Hva skal jeg gjøre nå?
Det er få ting i livet som er mer traumatisk enn å få sparken. Om du nylig har kommet i denne posisjonen, les videre.
1. Ikke få panikk. Ingen kommer til å spise deg eller barna dine. Det verste som skjer er sannsynligvis bedre enn det du frykter.
2. Begynn å arbeide nå. Å lete etter jobb er din nye jobb. Du burde starte å søke etter jobb med en gang. Det er mange ting å gjøre. Det burde ta måneder før du begynner å kjede deg, men du burde ha fått jobb før det.
3. Gjør en finansiell vurdering. Ta deg tid til å lage et nytt budsjett basert på tilgjengelige sparepenger, støtte for arbeidsløse, sluttvederlag, ektefelles inntekt og annen tilgjengelig inntekt. Husk at dette er midlertidig. Det er noen ting du kan slutte å bruke penger på i denne perioden. Du unngår også noen utgifter du har hatt tidligere. Pass på at du budsjetterer slik at du beholder eventuelle forsikringer du trenger for å ha et optimalt og bekymringsfritt liv.
4. Oppdater CVen din. Kanskje det er en stund siden du har oppdatert CVen din. Ikke vær redd. Det tar ikke mer enn et par timer. Før du begynner å sende det til potensielle arbeidsgivere kan du sende en kopi til to eller tre av dine mest suksessrike venner og familiemedlemmer slik at de kan se over den. Ikke bare vil tilbakemeldingene være verdifulle, kanskje har de idéer eller jobbmuligheter til deg.
5. Organiser deg. Du er din nye sjef. Gratulerer. Du har blitt forfremmet. Du må være ansvarlig. Du kommer til å sende ut dusinvis – kanskje hundrevis av CVer. Du kommer til å ville følge opp hver og en på en strategisk måte. Hvis du ikke har et godt system, kommer du til å bli overveldet.
6. Nettverk. I en optimal situasjon har du allerede bygget et nettverk med personer du har en god relasjon til. Det vil være naturlig å ta kontakt med dem. Om du ikke har bygget det nettverket, kommer det til å bli vanskeligere, men fortsatt kjempeviktig. Gi av deg selv. Du har mye å tilby, så tilby det. Ikke mist motet når noen er for travle til å spise lunsj med deg – tilby deg å komme innom kontoret deres i 20 minutter en gang det passer for dem. Ikke bare er det enklere for dem, men du trenger ikke lure på hvem som betaler lunsjen.
7. Bruk sosiale medier. Aller mest sannsynlig er du tilknyttet forskjellige mennesker gjennom Linkedin, Facebook, Twitter og andre sosiale nettverk. Hvis ikke, start i dag. Det er faktisk gøy. Vær forsiktig så du ikke søler bort åtte timer om dagen på sosiale nettverk, men hvis du ikke bruker en time hver dag, engasjerer du deg ikke nok. Du kan bygge mange relasjoner her og det er som regel gratis!
Å miste jobben er ikke morsomt. La oss ikke late som at det er en ferie. Med mindre du har masse penger og det er lenge siden du har hatt ferie, ikke behandle denne tiden som en ferie. Din nye jobb er å lete etter arbeid. Så lenge du fokuserer på oppgaven, kommer du deg opp på hesten igjen snart.
Utfør anonyme skattesøk her.
Hvordan går jeg fra hjemmeværende til arbeidende?
Noen kvinner blir hjemme med barna sine i stedet for å jobbe når de er unge, og søker etter jobb senere. Vi har følgende tips som kan hjelpe deg i overgangen (dette er generelle ideer som også kan hjelpe menn som har vært hjemmeværende fedre):
1. Ikke bekymre deg. Du har ikke glemt hvordan man arbeider og arbeidsgivere er heller ikke spesielt nervøse for å ansette deg.
2. Lag en bra CV. Om du har vært ute av arbeidslivet i et par år vil du kanskje skaffe deg profesjonell hjelp til å forberede CVen din. Å stille ditt engasjement i samfunnet gjennom de årene du har vært hjemme i det beste lyset du kan, vil være en nøkkelfaktor for å ha en CV som reflekterer evnene dine godt.
3. Vær selvsikker. Utstrål selvsikkerhet om at du er kapabel til å utføre arbeidet hver gang du snakker med noen om en stilling. Gå ut fra at de vil ansette deg.
4. Start med tidligere arbeidsgivere. Det kan være lenge siden du arbeidet for en tidligere sjef eller firma, men start med disse.
5. Bli involvert. Mest sannsynlig har du vært involvert i å hjelpe barna dine i skolemiljøet. Du må gjøre det samme i et større fellesskap, på steder der det er sannsynlig at du treffer flere folk som kan være interesserte i å ansette deg. Bli med i en profesjonell organisasjon der du kan møte suksessrike folk.
6. Bruk nettverket ditt. Fortell vennene dine at du returnerer til arbeidslivet. Noen har kanskje mulighet til å ansette deg. En venn fra en frivillig organisasjon kan referere til deg som en tidligere kollega.
7. Bruk ditt sosiale nettverk. LinkedIn-kontoen din er kanskje nedstøvet i et edderkoppnett. Tørk støvet og frisk den opp. La Facebook- og Twittervennene dine vite at du returnerer til arbeidslivet og fortell dem akkurat det du vil ha. Det hjelper ikke å si til folk at du leter etter jobb, du må fortelle akkurat hvilken jobb som passer perfekt for deg. Med denne tilnærmingen vil du få mer, ikke mindre hjelp.
8. Ikke mist motet. Å finne en jobb tar tid. Gjør jobbsøking til jobben din helt til du får en jobb. Stå opp og arbeid med samme innsats som du ville ha gjort på jobb. Det kommer ikke til å ta lang tid før du finner noe du vil ha.
Å returnere til arbeidslivet etter mange år hjemme kan være skummelt for hvem som helst. Faktum er at arbeidsgivere alltid ser etter talentfulle og dyktige folk. Om du har vært ansatt før, kommer du til å bli det igjen om du ønsker det. Vær tålmodig og optimistisk.
Hvordan spør jeg sjefen min om lønnsøkning?
Det er en utfordring å forsørge en familie; du fortjener å bli betalt en rettferdig lønn. Her kommer en enkel, steg for steg-plan som kan hjelpe deg med å spørre sjefen din om lønnsøkningen du fortjener.
1. Fortjen lønnsøkningen. Folk tror alltid at de fortjener en lønnsøkning. Vær sikker på at du virkelig gjør mer enn det som kreves av deg før du spør sjefen din.
2. Fokuser på resultater. Alle kan si, ”Jeg jobber hardere enn Ingrid og Peter og de tjener mer enn meg; jeg fortjener en lønnsøkning.” Det argumentet høres mest ut som sutring. Heller enn å fokusere på timene (ideene og anstrengelsen), fokuser på resultatene (utfall og prestasjoner). Ikke bare fortell om hva du har oppnådd. (”Jeg sluttførte prosjekt A med suksess.”) Definer resultatene, (Jeg har akkurat avsluttet prosjekt A, som sparte selskapet 200000 kr.”)
3. Lag et forhandlingsargument. Når du har en klar sak, du virkelig fortjener lønnsøkningen og du kan kvantifisere verdien din i kroner og øre, lag en avtale med sjefen din for å være sikker på at du har hennes fulle og udelte oppmerksomhet. Du kjenner sjefen din bedre enn meg, men det er vesentlig å være forberedt. Ikke forbered deg for mye. En PowerPoint-presentasjon med 42 lysbilder er i overkant mye. Forbered deg på å holde en tale med forhandlingsargumenter på tre til fem minutter, ingen huskelapper, ingen lysbilder, understrek resultatene dine – de overgår lønnen din.
4. Ikke be om et spesifikt tall. Den viktigste grunnen til å ikke be om en lønnsøkning av spesifikk størrelse er at sjefen din kanskje er villig til å gi deg mer enn du håpet eller forventet. Om du ber om for mye, frustrerer du sjefen din som gjerne ville gi deg en lønnsøkning, men ikke kan møte kravene dine.
5. Vær tålmodig. Uansett hva sjefen din tenker å gjøre, kommer hun sannsynligvis til å si noe sånt som ”la meg se hva jeg kan gjøre.” Dette kan være fordi hun vil få deg ut av kontoret hennes og det kan være fordi hun må snakke med sjefen sin for å se hva hun kan gjøre for deg. Ikke plag henne. Vent opp til 30 dager på at hun skal ta kontakt.
6. Vær takknemlig. Hva enn sjefen din gir deg, vis takknemlighet. Du vet aldri hvilke politiske offer hun har gjort for deg, selv om du blir skuffet over lønnsøkningen.
7. Finn et alternativ. Om lønnsøkningen du ble tilbudt ikke er nok, let etter et alternativ ved å teste markedet i det stille. Gi ut CVen din, ta i bruk nettverket ditt og søk på et par åpne stillinger. Hvis du får et tilbud som du kan ta, så er det mulig å gi sjefen din en siste sjanse til å matche lønnen til det nye tilbudet.
8. Ikke bløff. Om du lyver og forteller sjefen din om et tilbud du ikke har, vær forberedt på å pakke sakene dine og dra hjem. Sjefen din vil mest sannsynlig se gjennom bløffen, og reaksjonen hennes kan være veldig dårlig for karrieren din.
9. Å være underbetalt er ikke bare dårlig. Om både du og sjefen din vet at du er underbetalt er det en stor fordel. Under dårlige tider er du den siste personen som får sparken. Å være den best betalte personen i avdelingen er som å ha en blink malt på brystet. Ikke bare vil det forventes mer av deg, du kan også være den første til å måtte gå skulle firmaet begynne å slite. Sjefer setter sjelden nok pris på sine ansatte. Du vet at det er sant. Det er også sant at de fleste ansatte ikke setter nok pris på jobbene sine. Vær glad du har en. Familien din er.
Jeg har hatt jobben min i seks måneder og hater den. Burde jeg slutte?
Har du noen gang startet i en ny jobb og funnet ut veldig raskt at det var en feil? En eller gang i karrieren din kommer det sannsynligvis til å skje. Du kan tenke godt gjennom avgjørelsen din om å finne en jobb og bygge en karriere og fortsatt gjøre feil. Hva gjør man da?
Hvis stillingen bryter med din personlige moral, integritet eller andre verdier, så er det kanskje nødvendig å slutte. Det er noen ting som bare er viktigere enn penger.
På den andre siden, hvis du bare ikke liker jobben, ikke liker sjefen eller syns pendlingen er uutholdelig, så kan du prøve en av disse idéene.
1. Ikke slutt før du har en ny jobb. Husk, du har ikke kun en plikt ovenfor deg selv, men også ovenfor familien din.
2. Kontakt firmaet du jobbet for tidligere raskt (hvis du vurderer å bytte tilbake). Det er overraskende vanlig å se folk returnere til tidligere arbeidsgivere og ha suksessrike karrierer der.
3. Ta kontakt med de andre firmaene du snakket med før du takket ja til din nåværende stilling. Hvis de ble imponerte, blir de glade for å høre fra deg igjen.
4. Pass på at profilen din på Linkedin, Facebook, Google+ og sosiale media er oppdatert. Hvis noen ser etter en med dine evner, er du lett å finne.
5. Oppfør deg så godt du kan på nettet. Engasjer deg aktivt med vennene og kollegene dine, men vær alltid respektfull. Arbeidsgivere ser gjennom sosiale medier nøye for å vite mer om kandidatene sine, vis dem din beste side.
6. Vær stille. Når du virkelig er klar til å begynne på jobbsøking, hold det for deg selv. Ettersom du snakker med folk om letingen, be dem holde det for seg selv.
7. Bruk nettverket ditt. Om du har en stilling som lar deg ta en time fri for lunsj, bruk hver dag til å snakke med noen nye utenfor firmaet. Ta kontakt med gamle venner for å snakkes igjen. Finn ut hva de har gjort i det siste. Tilby deg å hjelpe. Fortell dem at du ser etter en ny sjanse.
8. Ikke mist motet. Minn deg selv på hver dag at alle som noen gang har lett etter en jobb, har hørt ”nei” mange ganger. Et ”nei” betyr ikke at du er umulig å ansette – du har jo allerede en jobb. Et ”nei” betyr ikke at du er stygg, dum eller dårlig utdannet. Et ”nei” betyr generelt bare at de ikke har en ledig stilling. Hold hodet høyt hevet og fortsett å lete. Når du har vært nødt til å gå på jobb hver dag til en jobb du hater, husk på at ting kunne vært verre. Du kunne ha sett etter en jobb uten å hatt en i det hele tatt. En dårlig jobb er generelt bedre enn ingen jobb – og en bra jobb er mest sannsynlig bare rundt hjørnet.
Kan hjemmejobbing fungere?
Hvis du er en av de mange som jobber hjemmefra, kan det være vanskelig å bygge gode jobbevaner for å skape suksess både karrieremessig og som forelder. Her er noen idéer som kan hjelpe.
1. Finn et sted å jobbe. En nøkkelfaktor er å finne et sted du kan jobbe og å lære familien din å respektere tiden du bruker der. Familien burde ikke trenge andre signaler om at du ikke ønsker å bli forstyrret enn at du er på ”kontoret.» Dette kan funke selv om kontoret ditt kun er favorittstolen din i stua og du jobber på laptopen din.
2. Etabler timene. Det er lett å etablere hvilke timer du skal arbeide; det er mye vanskeligere å faktisk jobbe de timene. Det krever at du er disiplinert nok til å starte å jobbe etter en timeplan, selv om det ikke er noen der som håndhever det. Det betyr også at du må avslutte arbeidet for å ”komme hjem” og være med familien etter timeplanen.
3. Lag telefonregler. Du og familien din trenger å vite hvordan man optimerer telefonbruk. Selv om dere har separate linjer, trenger dere kanskje et system eller signal for å indikere når det ikke er akseptabelt å bråke. Selv om det er vanlig å jobbe hjemmefra, er det fortsatt distraherende å ha en jobbsamtale samtidig som barn skriker etter oppmerksomhet, spiller høy musikk og bruker bråkete apparater.
4. Ta pauser. Både du og familien din kommer til å bli mer lykkelig hvis du kommer ut fra kontoret ditt en gang i blant. Bruk tiden til å finne ut hva som har skjedd siden sist. Pass på å dele ut kyss og klemmer. Disse pausene med familietid kan fylle opp de emosjonelle batteriene, både deres og dine.
5. Lag kjøleskapsregler også. Når man jobber hjemmefra er det en annen distraksjon som ikke finnes på de fleste kontorer – et kjøleskap fylt med favorittmaten din. Lag regler for deg selv slik at du ikke spiser deg inn i en større størrelse og sprenger budsjettet samtidig. Trenger du hjelp, be ektefellen din håndheve reglene.
6. Få barnevakt. Avhengig av arbeidsgiveren din, så blir du betalt for å gjøre noe annet enn å ta vare på barna dine. Om de fremdeles er i en alder der de krever pleie, gjør avtaler om barnepass. Om det kan skje i hjemmet ditt der du fortsatt kan prate med dem i pausene dine, får du fortsatt mange av de emosjonelle fordelene av å jobbe hjemme uten alle forstyrrelsene.
Å jobbe hjemmefra kan gi en oppsving for budsjettet. Ikke bare eliminerer det utgifter til pendling, men også utgiftene assosiert med å spise ute og klær til kontoret. Om det fungerer kan det også knytte familien tettere sammen.
Jeg har alltid vært selvstendig næringsdrivende. Kan jeg i det hele tatt få en jobb?
Det kan hende du blir overrasket. Selv om du ikke en gang kan huske den siste gangen du fikk lønn fra noen andre, så kommer du mest sannsynlig til å finne deg jobb uten vanskeligheter. Tenk på evnene du har tilegnet deg ved å være alene:
1. Ledelse. Alle som er sin egen sjef lærer seg å styre prosjekter. De som har ansatte lærer i tillegg å lede andre.
2. Selvdisiplin. Sjefer elsker de som starter egne bedrifter. De elsker folk som kommer på morgenen og starter å jobbe uten å bli fortalt hva de skal gjøre. Ikke alle vet hvordan de skal gjøre det, men alle som har jobbet selvstendig mestrer denne egenskapen.
3. Resultater. For de som er selvstendige er det umulig å gå en eneste måned, for å ikke snakke om år, uten resultater. Hvis du er vant til å få resultater vil det finnes noen som ønsker å ansette deg, uansett hvilket felt du jobber i.
4. Besluttsomhet. Utholdenhet, viljestyrke, bestandighet, hva enn du vil kalle det er det en egenskap som må læres gjennom flere år. En slik holdning er uvurderlig og arbeidsgivere vil gladelig dra opp sjekkheftet for å sikre seg en ansatt med slikt talent.
Her er noen tips for å finne den rette jobben:
1. Oppdater CV-en din. Det kan være lenge siden du har oppdaterte din formelle CV. Da kan det være en god idé å søke hjelp. Du har sikkert et talent du ikke er klar over selv, og en profesjonell veileder kan hjelpe deg med hvordan du skal fremstille deg best mulig.
2. Nettverk. Du har et eksisterende profesjonelt nettverk som står klart til å hjelpe deg. Om du har utviklet relasjoner gjennom de siste tiårene som selvstendig næringsdrivende vil disse vennskapene stå klar til å hjelpe deg, uansett hvorfor du vil jobbe for noen andre nå. Ta kontakt med klientene og kundene dine, leverandørene, rådgiverne og til med dine likemenn og konkurrenter. Fortell om hva du driver med og de fleste vil nok gjerne hjelpe. Faktisk kommer mange til å tro at du hjelper dem med å løse et problem. Talentene dine er verdifulle.
3. Sosiale nettverk. Om du har drevet bedrift alene det siste tiåret vet du nok alt om sosiale nettverk som LinkedIn og Facebook. Sørg for at alle vet at du leter etter fulltidsjobb. Du kommer til å finne folk som kan hjelpe deg umiddelbart.
Til slutt, her er et par tips for å starte som arbeidstaker (igjen):
1. Sjefen. Den vanskeligste delen av å ha en jobb er å ha en sjef. Det er som regel ikke så ille. Du var en god sjef, ikke sant? Det finnes mange gode sjefer der ute. Gode sjefer setter pris på erfaring og visdom, de kommer ikke til å behandle deg som en nybegynner. Vær tålmodig med sjefen din. Hvis du viser henne respekt, viser hun respekt tilbake.
2. Timeplan. Når du jobbet alene kunne du styre din egen tid. Det forventes andre ting på et kontor. Sørg for at du forstår de kulturelle normene rundt arbeidstidene før du bryter dem. På noen kontorer starter man 08.30, men det kommer sjelden noen før 9. Andre steder kommer alle kl. 8. Sørg for at du forstår situasjonen før du tråkker i salaten.
3. Kollegaer. Nå som du har kollegaer igjen, gjør det til et poeng å bli kjent med dem. Dyrk vennskap. Tilby deg å hjelpe. Vis ærbødighet og respekt. Jo mer du gir, jo mer får du tilbake. Å komme tilbake til arbeidslivet etter å ha vært selvstendig næringsdrivende eller freelancer i flere år kan være en tøff overgang, men du har mye å tilby. Nettverket ditt kan hjelpe deg med å finne din plass raskt.
Til slutt, så kan du gjøre et skattesøk anonymt.